Saxborn fastigheter

Hyresgästerna tycker till!

Under hösten 2013 genomfördes en undersökning för att ta reda på hur våra hyresgäster uppfattar sitt boende och Saxborn Fastigheter. Ett viktigt verktyg i vårt arbete med att ge våra kunder ett ännu bättre boende.

Högt serviceindex och god grannsämja   

Det totala serviceindexet för Saxborn Fastigheters samtliga fastigheter blev vid 2013 års undersökning hela 90% vilket vi är mycket stolta och glada över.

Trevliga grannarFörstora bilden

Frågorna som hyresgästerna svarade på i enkäten delas in i grupper. När det gäller servicefrågor är det: Ta kunden på allvar, Trygghet, Rent och snyggt och Hjälp när det behövs. De bildar tillsammans Serviceindex.

Ta kunden på allvar –Vi får höga resultat på bemötande då 96,1% är nöjda med bemötandet vid felanmälan och 98,4% tycker att förvaltnings-personalen har god tillgänglighet. Dock tycker 16,9% av hyresgästerna att de ej fått åtgärder vidtagna efter önskemål och 95% är nöjda med informationen om vad som händer i och kring sitt boende.

Tryggheten – En god grannsämja främjar trygg-heten. 86,6% av alla som har svarat på enkäten anser att kontakten med grannarna är ganska eller mycket bra. 94% känner sig trygga i sina trapphus, källare och sitt närområde. Endast 72,6% känner att förrådens säkerhet mot inbrott är ganska eller mycket bra.

Förstora bilden

Rent och snyggt – 8 av 10 hyresgäster anser att städningen av trapphuset, tillsynen av källaren och städningen av tvättstugan är ganska eller mycket bra. 90,4% är nöjda med möjligheten till källsortering, dock är endast 7 av 10 nöjda med städningen av soprum/ sophus. 92% av hyresgästerna nöjda med skötsel och städning av gård och grönytor samt snöröjning och sandning vintertid.

Hjälp när det behövs – Av våra hyresgäster anser 96,1% att det är lätt att anmäla ett fel. 89,1% tycker att de har fått felet reparerat inom rimlig tid och 93,7 % är nöjda med kvalitén på utförda arbetet. 9 av 10 är nöjda med hur entreprenören städade efter sig.

Hyresgäster med hög trivselfaktor

Hyresgästernas åsikter om Lägenheten, Allmänna utrymmen och Utemiljö bildar tillsammans Produktindex. Det totala produktindexet för Saxborn Fastigheters samtliga fastigheter blev vid 2013 års undersökning blev 84%.

Tvättstuga Intagsgatan 2Förstora bilden

Lägenheten- Trivseln i lägenheten är hög, hela 97,2% av de boende trivs ganska eller mycket bra i sin lägenhet och 83,8% är nöjda med lägenhetens utrustning. 7 av 10 av hyresgästerna är nöjda med lägenhetens underhåll och lägenhetens temperatur under sommarhalvåret. 35,2% är ej nöjda med lägenhetens ljudisolering.

Allmänna utrymmen – 94,9% trivs i trappuppgången och 9 av 10 anser att entréns utformning är ganska eller mycket bra. Angående tvättstugan upplever 89,6% att det är enkelt att få tvättider och närmare 8 av 10 är nöjda med torkutrustningen. 83,8% upplever att de är nöjda med tvättstugans utrustning.

Utemiljön – 77,6% är nöjda med trafikmiljön i närområdet. Drygt 9 av 10 är ganska eller mycket nöjda med valet av blommor, buskar och träd. Närmare 9 av 10 är nöjda med tillgången på bänkar och bord. Hela 93,2% är nöjda med utformningen av närmaste utemiljö.

Genom undersökningen har man som hyresgäst möjlighet att anonymt framföra åsikter och påverka boendekvaliteten.

Vi tackar alla som deltog för de värdefulla synpunkterna!